duminică, 12 mai 2013

Cozonac asortat

Anul acesta am avut ocazia să îmi coc cozonacii într-un cuptor tradițional. Niciodată nu am mai gătit ceva in cuptor, așa că noroc că am avut ajutor. Mi-au ieșit niște cozonaci cum nici nu speram: Pufoși, aromați și delicioși.
Rețeta am luat-o din cartea Sandei Marin, cu mici schimbări, ici-colo.

Ingrediente:

Pentru aluat:
1 kg făină, 3 ouă, 250 g zahăr, 100 g unt, 3 linguri ulei, lapte cât se cere (circa 1/2 litru),1 lingură rom, vanilie, 1 plic drojdie uscată, 1 linguriță rasă sare.
Pentru umplutură: nucă măcinată, rahat, stafide.

Preparare:

Nu mă complic deloc când e vorba de frământat aluatul dospit. Deși nu am aparat de făcut pâine, aluatul e gata destul de repede, nu muncesc mult la el și iasă foarte bine.
Așa că să începem treaba:
Ne suflecăm mânecile, ne punem șorțul și cernem făina (într-un vas încăpător) pe care o amestecăm cu drojdia uscată.Încălzim laptele cu zahărul și esențele. Untul îl topim, lăsându-l să fie fierbinte. Batem ouăle cu sarea.
Peste făină, turnăm laptele i ne apucăm de frământat. Frământăm aducând aluatul de pe margini înspre mijloc timp de aproximativ 5 minute. Adăugăm ouăle, frământând până când se încorporează, apoi punem untul, frământând din nou până când aluatul primește tot untul.
Acoperim aluatul cu un prosop și îl lăsăm la dospit timp de 1 oră, până ce își dublează volumul. Din această cantitate de făină o să iasă doi cozonaci.
Se împarte aluatul în patru. Fiecare grămăjoară de aluat se întinde, iar deasupra se pune umplutura: nucă, rahat și stafide. Poate fi umplutură diferită pe fiecare, sau poate fi aceeași umplutură, adică, putem pune din fiecare câte puțin (sau mai mult).
Se rulează și se împletesc câte doi. Se pun în tăvi, se ung cu ou și se lasă la dospit până își dublează volumul.
Apoi se dau la cuptor timp de 45 de minute, sau până ce se rumenesc deasupra.
Iată și o secțiune dintr-un cozonac gata:
Sper că ați avut sărbători cu pace și cu tot ce v-ați dorit, iar masa v-a fost îmbelșugată!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu